كــــــــــــــلام العيـــــــــــون

أهلا ومرحبا بكم فى منتديات ودردشه كلام العيون
اليوزر الى داخل المنتدى ياريت تسجل وتنضم معانا نتمنى لكم قضاء وقت ممتع بأذن الله

أهلا ومرحبا بكم فى منتديات ودردشه كلام العيون
اليوزر الى داخل المنتدى ياريت تسجل وتنضم معانا نتمنى لكم قضاء وقت ممتع بأذن الله
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

أحــــــــــلى وأكبـــــــر شبكـــة معانا مش هتنـــدم

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول

هل أنت من المدمنين على الشات ؟

4 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
cheetos

هل أنت من المدمنين على الشات ؟ Empty
مُساهمةموضوع: هل أنت من المدمنين على الشات ؟   هل أنت من المدمنين على الشات ؟ Icon_minitimeالجمعة يناير 01, 2010 1:31 pm

من الظواهر التي تثير اهتمامي مؤخراً هي كثرة المدمنين على الشات

فكلما ذهبت إلى مقهى الانترنت أرى أغلب الشباب يدخلون فقط لغرض التحدت في المسنجر أو في مواقع المحادثة الكثيرة والمتنوعة ..وأعرف أناساً لا تفارق أعينهم شاشات الحاسوب لحضة واحدة ولساعات طويلة جداً قد تصل أحيانا حتى الفجر ، ودلك لشدة ولعهم بالمحادثة الإلكترونية وأتعجب لحالهم إد يسمحون في بعض الأحيان حتى في وجبات الطعام أو في الصلاة أو في واجباتهم الأخرى التي تكون أحيانا مهمة جدا.

و في محاولتي معرفة سبب شدة هدا الولع الرهيب لا أتوانى في طرح السؤال كلما سنحت لي الفرصة وهده بعض الاستنتاجات التي توصلت إليها من أكتر من مصدر:

فالشباب الدين لم يتجاوز سنهم ال-15 عاما يحبون التحدت في المسنجر أو غيره بدافع الفضول أو لغرض المتعة والترفيه ويحبون تقمص الشخصيات وعمل المقالب في بعضهم البعض.

أما الدين تتراوح أعمارهم بين 17 و-19 سنة فأغلبهم يبحث عن حبيبةٍ أو صديقة له وهدا هو واقع الحال قصد ملأ الفراغ العاطفي.

و الشباب الدين تفوت أعمارهم إل20 فأغلبهم يبحث سواء عن شريكة له في حياته, أو يبحث عن أجنبية يتزوج بها طمعاً في الهجرة إلى بلاد الأحلام والهروب من الواقع و الضغوطات اليومية الشيء الذي يرمي بهم في دوامة الإدمان .

في نضري هده الظاهرة استفحلت بشكلٍ كبير وتستحق منا كل الاهتمام لاسيما أن غرف المحادثات مليئة بأصحاب النفوس الخبيثة الدين يترصدون الضحايا لأغراض شاذة أو النصب والاحتيال أو أشياء أخرى يعلمها الله. وتبقى هده المواقع هي المستفيد الكبير من هدى الزخم من المشاركين خصوصاً من طرفنا نحن العرب

الأسئلة :

بداية هل ترى أن الموضوع يستحق الاهتمام ؟

ماهي في نظرك سلبياته و إيجابياته؟

متى تلجأ إلى غرف المحادثة وما هو هدفك صراحة من الشات ؟

هل من وسيلة للتخلص من هدا الإدمان في نظرك؟
moone_adel

moone_adel

مُساهمةموضوع: رد: هل أنت من المدمنين على الشات ؟   هل أنت من المدمنين على الشات ؟ Icon_minitimeالجمعة يناير 01, 2010 4:52 pm

lol! mesh awe ya3ni fy nas kter bed5olo el caht w mesh beb2a edman
mashkoooooooor ya chetoc 3la el topic el gameeeed da
TH£ ANG£l
Admin
Admin
TH£ ANG£l

مُساهمةموضوع: رد: هل أنت من المدمنين على الشات ؟   هل أنت من المدمنين على الشات ؟ Icon_minitimeالجمعة يناير 01, 2010 6:45 pm

ااولا بجد تسلم على الموضوع الجميل دة
ثانيا انت عندك حق فى كلامك بس هقولك على حاجة مش كل الناس زى بعض فى الوحش وفى الكويس وانا معاك ان فى ناس كتير اوى بتدخل الشاتات عشان الحاجات اللى انت قولتلها وصراحة الاغلبية كدة بس بردو ماننساش ان فى ناس تانية كويسة بتدخل عادى
وربنا اعلى واعلم بقى بكل واحد اية نيتة واية اللى جواة
تسلم يا شيتوس
تقبل مرورى
Smile
https://kalam-el3yon.yoo7.com
بلبل حزين

بلبل حزين

مُساهمةموضوع: رد: هل أنت من المدمنين على الشات ؟   هل أنت من المدمنين على الشات ؟ Icon_minitimeالسبت يناير 30, 2010 1:16 pm

ااولا اسمح لى انا اهنئك على الموضوع الجميل

1 / الموضوع فعلا يستحق الاهتمام لانه واقع نعيشه ويؤثر فى حياتنا اليوميه

2/ اولا ايجابيات الشات ممكن نكول انه هو عالم تانى او واقع اخر تقدر من خلاله ان تستفيد منه وتستطيع ان تعالج سلبياتك فى الحياه
لان الشات بيعتبر بوابه من خلالها تقدر تقول ارائك وكمان بتتعرف على عقول ومستويات مختلفه ممكن لاتستيطع انا تقابلها فى خاتك العاديه
وكمان الشات تقدر من خلال تعاملك مع الاخرين تكتشف عيوبك لانك بتتحدث معمهم بدون قيود لان فى ناس كتير لا تستطيع ان تتحدث مع الخرين
وجها لوجه
ومن ابجابياته ايضا الحب والود وانك ازاى بتقدر تكون اسره ليك داخل الشات تسطيع من خلالها كسر حاله الياس والملل الى انت احياانا بتكون عايس\ش فيها
ثانيا سلبيات الشات
انا هتكلم باختصار هقول نقط بس بدون تعرفيها لانموضوع سلبيات الشات عاوز موضوع لوحده نتكلم فيه
1/ تدمير الوقت 2/ الكدب 3 / الخداع 4 /عدم وجود رقابه كافيه على الشات 5 / سيطرته عل عقول بعض الشباب والقتيات

3 / بالنسبه لسؤال ما هو هدفه لغرفه المحادثه

بالنسبه لى كى اتعرف على مجموعه من اصدقاء وكى استيطع من خلالهم الهربوب من مشاكل الحياه اليوميه
وصدقنى عاوز اقولك ان تصرفاتك فى الشات ترجع الى تربيتك واخلائقك
وان عن نفسى ممكن اقولك انى لقيت فى الشات ال عمرى ما لقيته فى حياتى اليوميه

4 / طبعا انا لست من مدمنين الشات لان ادمان الشات يعتبر سؤ لاستخدام الشات

5 / مراجعه النفس اكبر واهم وسيله لتخلص من ادمان الشات يجب علينا انا نعرف اهدفنا ايه واحنا عاوزين ايه مش نسيب الموضوع كدا وخلاص
ونقول المشكله فى الظروف وكدا لبد من مراجعه نفسك فى كل شى وراعى ربنا فى معاملتك من نفسك والناس صدقنى هترتاح وتريح كل الناس

يارب اكون قدرت اساعدكم فى اى حاجه وشكرا للموضوع الرائع وتقبلووو مرورى geek

صفحة 1 من اصل 1